Lite om träningsvärk

 
Kan man träna med träningsvärk?
Ja, det kan man. Om man tar det lugnt och inte överbelastar den redan ömma musklen, men det där känner du förmodligen när du tränar. Efter ett styrkepass är det inte så farligt med ett yogapass till exempel. Genom att hålla en lätt fysisk aktivitet kan du öka blodflödet i muskeln, vilket lindrar och påskyndar "läkningen" av värken. Det finns alltså ingen större risk för skador vid lugn träning. Drick mycket vatten och att massera muskeln så kan du lindra smärtan. Faktum är att jag glömde av smärtan helt när jag tränade yogan. Trots att jag knappt kunde lägga en hand på låret utan att det gjorde ont innan. Antiinflammatoriska tabletter som typ Ipren kan också lindra värken tillfälligt.
 
Varför får man träningsvärk?
Muskelvärk, eller träningsvärk beror på att man ansträngt muskeln på ett sätt som den inte är van vid. Den kan då svullna och ömma lite. Det är det som vi upplever som träningsvärk. Förr trodde man att det berodde på att muskeln "gått sönder" under ansträngningen och under vilodagarna läkte de ihop igen. Men ny forskning visar att värken beror på att muskeln förbereder sig på mer fysisk ansträngning. Hur man upplever träningsvärken är väldigt individuellt beroende på hur hårt kroppen jobbat, hur länge samt vilken typ av träning du gjort. 
 
Det var lite om träningsvärk. Hoppas du lärt dig nått nytt, det har i alla fall jag :)
 
Källa
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0